Najzdrowsze warzywa na odchudzanie!

Rola warzyw w diecie.

Warzywa w diecie temat dość oczywisty, jednak nie każdy wie jakie warzywa jeść i które mają wpływ na odchudzanie. Faktem jest, iż warzywa oraz owoce odgrywają olbrzymią rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu, a to wszystko za sprawą składników odżywczych jakich nam dostarczają. Warzywa nie tylko wzmacniają naszą odporność i dodają witalności ale również chronią nas przed chorobami cywilizacyjnymi. Ze względu na swój drogocenny wpływ powinniśmy spożywać ich jak najwięcej. Warzywa cechuje zarówno niska zawartość tłuszczu jak i białka odnaleźć w nich możemy również cukry proste (fruktoza,zacharoza). Warzywa oraz owoce wyróżnia wysoka zawartość witamin i dzięki temu możemy wyodrębnić podział na źródła tych składników:beta-karoten (natka pietruszki, szpinak jarmuż, sałata, dynia, koperek, marchewka) witamina c (czerwona papryka, kapusta, szpinak, kalafior, brokuły)witamina k (sałata, szpinak, brokuł, brukselka, jarmuż). Dieta bogata w warzywa dostarcza nam również bogactwa składników mineralnych takich jak magnes, potas, żelazo czy wapń.Warzywa dostarczą nam odpowiednich wartości odżywczych najkorzystniej jednak jest je spożywać na surowo. Jeżeli akurat nie mamy sezonu na ulubione warzywa,można skorzystać z mrożonek oraz soków świeżo wyciskanych z dostępnych warzyw.

warzywa na odchudzanie

Warzywa dobre na odchudzanie

Aby dieta odchudzająca przyniosła efekty konieczne jest spożywanie warzyw, ponieważ są produktami o niskiej wartości kalorycznej. Przykładowa wartość energetyczna 100g warzyw to około 40kcl. Należy również wspomnieć, iż warzywa cechuje duża zawartość wody a przy tym niski poziom węglowodanów, dzięki czemu nie podnoszą w sposób gwałtowny poziomu cukru a co za tym idzie nie powodują nieoczekiwanych ataków głodu. Warzywa najlepiej spożywać z dodatkiem tłuszczy roślinnych lub jogurtu naturalnego w surowej postaci, takie połączenie ułatwią przyswajanie witamin E oraz A. Doskonałym sposobem na zachowanie dodatkowy wartości odżywczych będzie również przygotowanie posiłku z warzyw na parze. Naszej diecie natomiast nie będą sprzyjały panierki, nadmiar soli czy zasmażki. Wśród warzyw występują również i takie, które mają wyższy indeks gimniczny: bób, kukurydza, buraki, ziemianki, ugotowana marchewka, zielony groszek czy warzywa strączkowe. A jakie warzywa jeść żeby schudnąć? Najniższa zawartością kalorii poszczycić się mogą: pomidor, ogórek, cukinia, brokuły, cebula, dynia, kalafior, bakłażan, papryka, por, rzodkiewka, seler, kalarepa, boćwina, fasolka szparagowa około 30 kalarii w 100 gramach. Warzywa oceniać możemy oczywiście na inne sposoby nie tylko ze względu na ich kaloryczność. Analizie poddać można wartości odżywcze, zawartość błonnika oraz witamin, minerałów i cukrów a także zanieczyszczeń.

Suszone warzywa jako dobra przekąska

Zdrowa i zbilansowana dieta to taka, w której korzystamy również z warzyw i owoców suszonych. Są one najlepszym źródłem błonnika, dostarczają nam minerałów i witamin a także pomagają zwalczyć zaparcia. Warzywa w postaci suszonej doskonale zastępują niezdrowe przekąski oraz stanową dodatek np. do zup. Cechuje je również trwałość. Dodatkowym walorem suszonych warzyw czy owoców jest wyższy poziom minerałów i błonnika. Forma suszona jest również funkcjonalna np. suszone liście pietruszki, grzyby.

Należy pamiętać że u podstaw zdrowego odżywiania, leży również regularność oraz zbilansowana ilość spożywanych przez nas porcji. Warzywa są bogactwem wielu składników i należy sięgać po nie jak najczęściej. Pamiętajmy, że wybierając warzywa zmniejszamy ryzyko nowotworów, chorób serca czy cukrzycy. Dzięki warzywom obniżymy również cholesterol, dlatego sięgajmy po nie jak najczęściej

 

Przypisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

błonnik właściwości

Błonnik i jego rola w odchudzaniu!

detoks - oczyszczenie ogranizmu

Detoks, czyli oczyszczanie organizmu!