in

Odchudzanie – dieta czy trening?

Redukcja tkanki tłuszczowej to nie tylko poprawa estetyki sylwetki. Otyłość i nadwaga to przyczyny wielu chorób, między innymi układu sercowo-naczyniowego, metabolicznego (insulinooporność, cukrzyca typu 2) aparatu ruchu a nawet depresji i nowotworów.

Człowiek posiada w swym organizmie trzy rodzaje tkanki tłuszczowej: tkanka tłuszczowa wewnątrz mięśniowa, podskórna oraz trzewna. I to właśnie nadmiar tej ostatniej – trzewnej zwanej inaczej wisceralną tkaną tłuszczową jest najbardziej niebezpieczny dla zdrowia. Umiejscowiona jest w jamie brzusznej – otacza narządy wewnętrzne.

Odchudzanie nie jest proste dla wielu osób, mają trudności z ograniczeniem spożywania kalorii, w tym wysoce kalorycznych potraw i przekąsek (głównie słodyczy) a to właśnie deficyt kaloryczny jest niezbędny do redukcji tkanki tłuszczowej. Nasuwa się w związku z tym pytanie, czy można schudnąć bez diety – bez liczenia kalorii i bez ograniczania tuczących produktów w sytuacji gdy spożywa się ich naprawdę sporo? Teoretycznie tak, można: wykonując codziennie np. dwie godziny treningu kardio ale nie każdy a raczej mało kto ma tyle czasu i chęci trenować.

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest choć częściowe ograniczenie tuczących potraw i przekąsek a przy tym właśnie włączenie treningu kardio. Minimum codziennie to pół godziny przynajmniej spaceru i obserwowanie efektów. Jeżeli ich nie będzie, zamiast spacerowania można wsiąść na przykład na rowerek stacjonarny na którym spalimy więcej kalorii.

Takie rozwiązanie może okazać się nawet skuteczniejsze w redukcji zwłaszcza wspomnianego, najbardziej groźnego – tłuszczu trzewnego niż zapewnienie deficytu kalorycznego samą dietą tj. bez ćwiczeń. Przeprowadzono bowiem badanie z którego wynika, że poziom utraty tłuszczu trzewnego jest wprost proporcjonalny do objętości treningu kardio – aerobowego czyli przykładowo im dłużej spacerujemy, biegamy czy tez jeździmy na rowerze, tym więcej spalamy tłuszczu trzewnego. Nie zaobserwowano natomiast takiej proporcjonalności w przypadku zwiększania deficytu kalorycznego sama dietą tj. bez ćwiczeń.

źródło: ripper.pl

5 1 ocena
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Najpopularniejsze rodzaje sylwetek wśród Pań